Loonkostenvoordeel (LKV), No-risk en Social Return

Profiteert jouw organisatie optimaal van het Loonkostenvoordeel (LKV)? Het LKV kan namelijk oplopen tot wel €18.000 per werknemer. Naast het LKV zorgen wij ook direct voor een goede no-riskpolisadministratie en geven wij inzicht in Social Return. Hoe werkt het? We vertellen je graag meer!

Profiteer optimaal van het Loonkostenvoordeel (LKV)

Heb jij als werkgever oudere werknemers of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst? Dan is de kans groot dat je in aanmerking komt voor het Loonkostenvoordeel (LKV). Meer weten? Download het artikel via onderstaande knop!

Eén digitale oplossing voor het LKV, no-riskpolissen en Social Return

VCSW maakt het werkgevers makkelijk om het Loonkostenvoordeel (LKV), de no-riskpolisadministratie en inventarisaties met betrekking tot Social Return (SROI/PSO/CSRD) goed uit te voeren. Met ons platform VCSW Digitaal maken wij inzichtelijk welke werknemers in aanmerking komen voor het LKV of vallen binnen één van de doelgroepen voor Social Return.

In veruit de meeste gevallen kunnen wij werken met een salarispakketkoppeling. Nadat de koppeling tot stand is gebracht loopt het proces geheel automatisch en heeft de werkgever er geen omkijken meer naar. Werkgevers krijgen toegang tot ons state of the art platform VCSW Digitaal waar zij alle dossiers, voortgang en resultaten kunnen inzien.

Loonkostenvoordeel (LKV)

Het LKV is een fiscale regeling die in het leven is geroepen om werkgevers extra te stimuleren om werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. Er zijn in totaal vier verschillende doelgroepen. Heb je een werknemer in dienst uit een van deze doelgroepen? Dan is er mogelijk recht op het LKV. Er zijn vier doelgroepen: Oudere werknemers die vanuit een uitkeringssituatie in dienst treden, arbeidsgehandicapte werknemers, werknemer die vallen onder de doelgroep banenafspraak of een werknemer  met een arbeidsbeperking die onder de Participatiewet valt en herplaatste arbeidsgehandicapte werknemers.

Om te profiteren van het Loonkostenvoordeel moet je een verzoek indienen bij de Belastingdienst. Dit doe je via de aangifte loonbelasting, je geeft dan per werknemer aan of je gebruikt maakt van een loonkostenvoordeel. Daarnaast moet er binnen 3 maanden na indiensttreding een doelgroepverklaring opgevraagd zijn bij het UWV. Of, in geval van het herplaatsen van een werknemer met de arbeidsgehandicaptenstatus, binnen 3 maanden na het herplaatsen. De werknemer kan de werkgever (of VCSW) ook machtigen de doelgroepverklaring op te vragen.

Dagelijks inzicht
VCSW brengt het LKV automatisch in beeld en zorgt ervoor dat werkgevers optimaal profiteren van de sociale zekerheid. Nieuwe medewerkers worden automatisch gecontroleerd en ontvangen indien nodig een aanvullende vragenlijst. Door middel van enkele vragen achterhaalt VCSW of er recht is op het LKV. Is er recht op het LKV? Dan vragen wij de werknemer om digitaal een machtiging te tekenen en verzorgen wij de benodigde onderbouwing.

Resultaat LKV

Ook schreven we samen met Ondernemenmetpersoneel een interessant artikel over het LKV, je leest hem hier!

No-riskpolisadministratie

Voor een werknemer die ziek is of was, of een andere arbeidsbeperking heeft, geldt soms de no-riskpolis. Voor een werkgever is het een voordeel om een werknemer met de no-riskpolis in dienst nemen. De werkgever maakt dan minder kosten als de werknemer ziek wordt. Als voor een werknemer de no-riskpolis geldt en deze wordt ziek, dan heeft de werkgever deze voordelen:

  • De werkgever kan voor die werknemer een Ziektewet-uitkering krijgen.
  • De werkgever betaalt voor die werknemer geen hogere premie voor de Ziektewet of WIA.
  • Een werkgever die eigenrisicodrager is, is niet verantwoordelijk voor de Ziektewet-uitkering. En ook niet voor de re-integratie van de werknemer als die ziek uit dienst gaat.

De inventarisatie van VCSW zorgt voor een heldere no-riskpolisadministratie. Vaak weten werkgevers niet dat voor deze werknemers een no-riskpolis geldt. VCSW zorgt ervoor dat je de no-riskpolis nooit onbenut laat!

Optioneel: Social Return (SROI, PSO-ladder & CSRD)

De overheid zet haar inkoopkracht in om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te laten participeren. Inkopers van overheden kunnen, bij het verstrekken van opdrachten, de opdrachtnemer stimuleren of verplichten om kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt te betrekken bij de uitvoering van de opdracht. Daarnaast maken werkgevers in toenemende mate werk vanuit de verplichtingen van ESG/CSRD, de Corporate Sustainability Reporting Directive. Door deze richtlijn moeten grote bedrijven vanaf 1 januari 2024 meer rapporteren in hun jaarverslag dan voorheen.

Het is voor werkgevers niet altijd eenvoudig om in beeld te brengen wat de (uitkerings-)situatie van nieuwe medewerkers is en hoe dit samenhangt met eventuele SROI-doelstellingen. Het gaat hierbij vaak om het aanbieden van werk- en/of werkervaringsplaatsen aan mensen uit Social Return doelgroepen, zoals herintreders, Wajong of langdurig werklozen; maar ook 50+’ers en BBL- en BOL-leerlingen. Er vallen maar liefst 1,3 miljoen Nederlanders onder deze doelgroepen.

Met onze tooling brengen we automatisch de SROI-status van nieuwe medewerkers in beeld met heldere overzichten. De Social Return-monitor is ook goed te gebruiken voor organisaties die data zoeken om het ESG-beleid te onderbouwen of werken met de PSO-ladder.

Download PDF

Laat hier je gegevens achter om het bestand te downloaden!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Meer weten over het LKV, no-risk of Social Return?

Onze specialisten staan klaar om je verder te helpen!